Dansen in Swaziland

1 augustus 2018 - Mpumalanga, Zuid-Afrika

Vandaag zijn we naar een dorpje geweest waar de Swazi nog steeds traditioneel wonen. In dit dorp woonde een chief ( baas/vader) met 2 vrouwen en 25 kinderen. De eerste vrouw heeft 15 kinderen en de tweede 10 kinderen.

Poligami is normaal bij de Swazi. Toch moet de man toestemming vragen aan zijn eerste vrouw om met een tweede vrouw te trouwen. De eerste vrouw verhuist dan naar grandmothers house. Daar wordt ze opgeleid om dorpsoudsten te worden. Dat betekend dat je degene bent waar iedereen naar toe komt met ' problemen'. De tweede vrouw zorgt voor het huishouden en de kinderen.

Met zoals bij de Zulu heeft iedereen zijn eigen hut ( kraal). De man bepaald of hij en welke vrouw hij in de Avond een bezoek je brengt. Hij slaat dan bij de deur van de kraal van de vrouw met een stok op de grond. Zij kruipt dan naar de slaapplaats aan de rechterkant en gaat op haar knieën op hem zitten wachten. Als hij klaar is gaat hij weer. De echtgenoten brengen de nacht niet samen door.

De kinderen van 6 tot 18 jaar gaan naar school. Ze spreken daar voornamelijk Engels. De school is 3 km lopen.

Na de rondleiding werden we getrakteerd op dans en zang. Het was echt heel erg leuk! Ze hadden er veel plezier in en wij daardoor ook. Kiki en ik werden uitgenodigd om mee te dansen en dat deden we graag!

Toen kregen we te horen dat er stakingen waren. Demonstranten hadden de weg die wij moesten rijden naar ons adres geblokkeerd met stenen en gooiden stenen en vuur naar bussen. Het was te gevaarlijk om door te rijden. We moesten dus om rijden. Hierdoor kramen we laat aan op ons adres.

Omdat we niet wisten wat de komende dagen zou doen met de stakingen werd de panorama route geannuleerd. Het alternatief was de midnight dun drive(avond safari) Een deel van de groep zag dit niet zitten omdat er daarna 2 dagen kwamen met gamedrives en dachten dat het misschien te veel was voor de kids. Uiteindelijk kwam het er op neer dat we of allemaal moesten gaan of niemand. De game drive duurde 4 uur en hij was onderweg naar de volgende plaats. Na wat overleg besloten deze allemaal te gaan doen. Maar dat is overmorgen pas.