Het mythe van snaefelsness en kloof Raudfeldur

4 augustus 2021 - Snaefellsnes, IJsland

Veel IJslanders geloven in mythes. We gaan er vast nog een aantal horen deze vakantie. De eerste gaat over Snaefelsness en de kloof die we vandaag bezocht hebben, Raudfeldsgja.

Het verhaal gaat zo:

Het schiereiland is vernoemd naar een mythisch wezen dat half trol half mens was.
Het mythische wezen werd Bardur Snaefellsas genoemd. Hij was de zoon van een menselijke moeder en een trol vader en vestigde zich in de 9 de eeuw op IJsland in de kloof van Raudfeldsgja. De kloof dank zijn naam aan de tragedie die daar plaatsvind.

Zijn oudste dochter Helga werd door de zoon van zijn halfbroer Porkell Raudfeldur, op een ijs Schots geduwd en dreef daarmee de open zee op. Ze spoelde uiteindelijk aan bij Groenland. Toen Bardur hoorde wat er was gebeurt was hij ziedend. Hij greep zijn neef en gooide Raudfefdur een grote diepe kloof in, die het graf van de jonge trol werd.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Clemens, Ingrid, Lucas en Milan:
    5 augustus 2021
    Wat een avonturen hebben jullie daar. Leuk om te lezen.
  2. Marilena:
    😱😁
  3. Bianca:
    7 augustus 2021
    Ben jij bij de landmannalaug geweest? Lijkt mij super gaaf of die 4 daagse trektocht te doen. Voor mij wel een bucketlist dingetje. Ga je mee?
  4. Beppie:
    5 augustus 2021
    Wat een mooie verhalen van jullie.
    Veel plezier geniet ervan saampjes.
  5. Marilena:
    8 augustus 2021
    Die staat ook op mijn lijstje.... prachtig he daar..... ik ga mee