Reijkjavik

2 augustus 2021 - Reykjavík, IJsland

Onze eerst dag in IJsland, Reykjavik, begon met een lekker ontbijtje. Dit bestond uit deze vele dingen: croissantjes , geroosterde boterhammen, eitjes, yoghurt, jam, koffie, thee, appelsap en jus d’orange. Dat is niet alles maar het is te veel om op te noemen. Er stonden ook borrel glaasjes met een gember drankje en vis olie. Mama heeft het gember drankje gedronken. Ze vond het een scherpe smaak van gember hebben.

Toen hebben we een stads wandeling gemaakt. In het begin waren we de weg steeds kwijt we liepen steeds verder om, maar toen we de smaak te pakken hadden gingen we niet meer verkeerd, dat was wel fijn. We hebben onder weg in een kleine markt bezocht waar Kiki een mooie ketting met een lava steen kocht. We hebben in 2 kerken gekeken. In de grote kerk heeft Kiki een kaarsje aangestoken voor Oma en ome Jan. Ook heeft ze een wens opgeschreven en in een doosje gedaan. Deze wordt in de zondag mis voorgelezen, maar ik betwijfel of ze hier zo goed Nederlands kunnen. We hebben oude huisjes gezien en hele nieuwe en veel muurschilderingen. Bij de haven hebben Kiki en papa nog stenen opgestapeld. Er stonden al veel stapeltjes. Het leek net alsof dat de trollen waren uit Frozen. Die lijken eerst ook op een hoop stapeltjes stenen.

In een pub hebben we lekker nacho’s geluncht. En in nog wat meer restaurantjes gezeten. Het was behoorlijk koud als je lang buiten was. Kiki had uit koppigheid haar jas niet mee genomen. Ze had het zo koud dat ze dat nooit meer doet.

Overal in Reykjavik waren elektrische steps dat zag er spectaculair uit. Helaas mocht je er pas op als je 18 jaar was. Toch denken we ook kinderen van jonger dan 18 erop gezien te hebben, maar we durfden het niet te gokken.
Na die wandeling van 6 en een half uur waren we behoorlijk moe en zijn we in ons hotel gaan relaxen. Kiki ging in bad op warmen. Mam en pap hebben een beetje liggen liggen.

Om 6 uur gingen we de fly-over Ijsland doen. Dat begon met een oude man die ons een verhaal vertelde over de historie van Ijsland dat ging over trollen en Vikingen. Toen kwamen we bij een scherm waar je de natuur op zag veranderen dat was heel vet. Daarna gingen we door naar een soort film waar het lijkt of je er echt in zin. We vlogen over IJsland voor je gevoel.  Daar zag je het land van boven in 4 verschillenden jaargetijden veranderen steeds weer achter elkaar.  Het karretje bewoog zo mee dat het leek of je er echt was .

En toen was het al weer tijd om avond te eten. We aten pizza’s en tot slot een ijsje met hele grote bollen. In het hotel hebben we onze pyjama’s aan gedaan en zijn op bed gaan liggen. Ondertussen waren pap en mam aan het uitzoeken waar we morgen de auto op gaan halen en dat soort dingen, terwijl ik over onze dag aan het schrijven was. Toen gingen we lekker slapen en dan ziet we morgen wel weer.

1. Marilena:
    3 augustus 2021
    Gaaf hoor jullie zijn gewoon in IJsland... veel plezier samen