Reis dag naar skaftaffel

7 augustus 2021 - Skaftafell, IJsland

Vandaag hebben we een reis dag. De eerst dagen zat ik met mijn foto toestel op schoot om alle beelden die ik zag vast te leggen. Helaas krijg je het beeld nooit zo op de foto als dat je het ziet. Daarom heb ik maar besloten om ervan te genieten!
We zien veel bergen, beekjes, watervallen en lava velden. Iedere keer met andere kleuren. Dieren zien we niet zoveel. Soms een paar schapen, koeien of paarden. Huizen zien we ook nauwelijks onderweg. Is niet heel gek als je weet dat Ijsland rond de 365.000 inwoners heeft en rond Reykjavik 200.000 mensen wonen. De overige inwoners wonen in een land dat 3 keer Nederland  is. Ruimte genoeg!

Onderweg komen we niet veel verkeer tegen. Er is een rondweg die goed geasfalteerd is , wanneer je van deze weg af slaat kom je regelmatig op een gravel weg uit. Op deze wegen is het helemaal rustig! René zegt dan telkens als we op zo’n weg komen: als je hier auto pech krijgt ben je niet zomaar terug. ( het internet / telefoonsignaal is daar soms ook ineens heel slecht). De maximum snelheid is 90 km per uur. Heel vaak is het 70 of 50 km per uur.

Langs de weg liggen regelmatig hooibalen. We hebben ze in 4 verschillend kleuren gezien. De meeste zijn groen of wit. Zwart zie je ook nog regelmatig en soms zie je roze of blauwe hooibalen.
In het gebied van de golden circle, waar we nu vandaan komen, zien we regelmatig rook ergens in een veld. Dat is vaak een plek waar warm water uit de grond komt. De bergen onderweg hebben allerlei kleuren. Zwarte basalt, rode lava, groene gras, gele mos en witte ijs  bergen. Soms gewoon naast elkaar. Ik heb toch weer geprobeerd om ze op de foto te krijgen, maar dan is het niet zo mooi als in het echt.

Lava en basalt stenen hebben een energetische werking. (Mijn interesse in edelstenen komt hier naar boven)

Basalt geeft kracht en stabiliteit op zowel mentaal, emotioneel als fysiek vlak. Het aardt en helpt negatieve energie en spanning uit het lichaam afvoeren en bevordert een ontspannen houding. De steen activeert ook maar op een zachte manier. Fysiek stimuleert basalt het zelfhelende vermogen van het lichaam en heeft het een positieve werking op de vruchtbaarheid en de geslachtsorganen.

Lavasteen verenigt de energie van vuur en aarde in zich waarbij de aardse energie het vuur een beetje tempert. Het vergroot je wilskracht, geeft moed en maakt sterk en volhardend. De steen zet aan tot handelen en geeft je het doorzettingsvermogen om een project of plan ook af te ronden.

We hebben een stop gemaakt bij de seljafoss waterval. We hebben onze regenjassen aangedaan, want langzamerhand weten we dat door de kracht van het water er veel dikke nevel rond waait waar je behoorlijk nat van kan worden. Dit was een hele hoge waterval waar je achterlangs kunt lopen. We hebben hele mooie foto’s gemaakt. De ene kant wat een houten weg gemaakt maar liep je via de andere kant terug moest je over de rotsen klimmen. Dat was voor sommigen pittig! We zagen mensen met veel moeite te klimmen en een wat oudere vrouw haar man voor haar de rots op duwen. Onderaan stak die man wel weer een handje uit naar zijn vrouw bij een afstapje. Super schattig, ik hoop dat René dat ook bij mij doet als we straks zo oud zijn. Maar misschien duwt hij mij tegen die tijd eerder de waterval in!

Daarna reden we door een enorm lava veld. René zei tegen mij. Gek hé dat we door zo’n groot lava veld rijden zonder een vulkaan te zien. Hoever zou lava gaan? Vervolgens zien we en bordje met Skaftareldahraun. Na even google te hebben geraadpleegd kwamen we op de volgende tekst.

Skaftáreldahraun is een van de grootste lavastromen die op aarde hebben plaatsgevonden. In juni van 1783 begon een enorme vulkanische uitbarsting, bekend als de Vuren van de Skaftá rivier (Skaftáreldar), uit een meer dan 22 kilometer lange barst in de aarde die nu Lakagígar heet, naar de berg Laki op het midden van de spleet. Een deel van de spleet ligt onder de gletsjer Vatnajökull en de totale lengte is dus niet bekend. Gedurende de 9 maanden durende uitbarsting, van 8 juni 1783 tot 7 februari 1784, werd een oppervlak van 565 km² met een meters dikke laag lava bedekt. Bovendien kwamen er enorme hoeveelheden giftige fluor- en zwavelhoudende gassen vrij waardoor bijna driekwart van het vee op IJsland stierf. Een later gevolg hiervan was dat een vijfde deel van de bevolking van IJsland stierf door voedseltekorten. In het IJslands wordt dit Móduhardbindin (hongersnood-door-gassen), genoemd. Het lavaveld van Skaftáreldahraunis geclassificeerd als pāhoehoe lava en is bedekt door een doorlopende laag dik wollig mos die zeer kwetsbaar is. Het kan tot 100 jaar duren om terug te groeien en daarom is het belangrijk er niet op te lopen.

Net toen we dachten dat we niet meer verrast zouden worden, reden we een brug over met links ervan een groot ijsmeer. Wat was dit indrukwekkend! Het regende dat het goot, maar niets hield ons tegen. Regenjas aan en gaan. Het was de hele dag rond de 16 graden, maar nu ineens 7 gr. In het meer lagen enorme ijsschotsen die daar ronddreven. Tussen de ijsschotsen door zwommen de zeehondjes. Ik weet niet wie naar wie zaten te kijken, wij naar de zeehondjes of zij naar ons. Het was koud en nat, toch vonden we het lastig om weg te gaan. Morgen komen hier terug om over het meer te varen. We hebben er nu al zin in en weten dat we ons goed in moeten pakken tegen de kou.
We slapen vandaag in een (gerdi) guesthouse aan de Noorse zee. Heerlijk rustig aan het water, deze keer, met meerdere huisjes, dus minder afgelegen als in Snaeffelsness.

1. Miranda:
    7 augustus 2021
    1 woord...PRACHTIG
  2. Clemens, Ingrid, Lucas en Milan:
    7 augustus 2021
    Jullie blijven ons steeds weer verrassen met jullie bijzondere ervaringen!
  3. Marilena:
    8 augustus 2021
    Dat meer is super gaaf. Er is een film van James bond daar opgenomen. Het is fantastisch. Veel plezier met de boottocht
  4. Marilena:
    James Bond: A View to Kill
    James Bond had IJsland in 1985 al ontdekt. A View to Kill is in verschillende landen gefilmd, van Zwitserland en Frankrijk tot de VS. Een van de scenes is gefilmd bij Jökulsárlón, het bekendste en grootste gletsjermeer in IJsland.
  5. Patricia:
    8 augustus 2021
    Wat mooi om dit lezen. 7 graden is niet echt warm dus winterjas is wel nodig of gewoon laagjes en regenjack.