Santa cruz

10 augustus 2023 - Santa Cruz, Ecuador

Zowel in de ochtend als in de middag waren we bij een fok centrum voor schildpadden. In de ochtend op het prachtige eiland Isabela! Het is jammer dat we dit eiland gingen verlaten. Hier zou ik nog wel een nachtje extra willen blijven.

Wat een mooi werk doen ze hier! De eerste mensen op de Galapagos eilanden hebben zoveel schildpadden gegeten dat er bijna geen meer over waren. Het doel is om de schildpadden weer terug te brengen naar hun oorspronkelijke aantal. We zagen hele oude schildpadden van over de 100 jaar en schattige kleintjes. Maar het fok programma werd ook erg letterlijk genomen door de schildpad mannen. Deze kropen een voor een op een vrouwtje en lieten zien hoe het fok programma werkt. Gelukkig  duurt het een uur voordat ze klaar zijn, dus krijgen de volgende gasten ook nog mee hoe het schildpadden fok programma werkt.

Na weer een tochtje op de vreselijke boot, waar ik ondertussen het bovendek van geclaimd had, kwamen we aan op Santa Cruz. Op het bovendeks was het goed te doen. Je kunt ver kijken en zit lekker in de wind ( ook even in de regen). In een flits zagen we een walvis voorbij komen, maar de boot moest door dus het bleef bij een walvis die in tegengestelde richting voorbij zwom.

Op Santa Cruz zijn we naar het Charles Darwin centrum geweest en hebben we de (gebalsemde schildpad) Lonesome George bezocht.

Charles Darwin bezocht Galapagos met het onderzoeksschip Beagle in september 1835. Hij bracht ongeveer vijf weken door met het bestuderen van de geologie en biologie van vier van de eilanden. Mede door zijn bevindingen tijdens dit bezoek aan de eilandengroep ontwikkelde Darwin zijn ideeën over evolutie van soorten: de evolutietheorie. De naar hem genoemde darwinvinken zijn een bekend voorbeeld van het ontstaan van variaties in soorten door erfelijke aanpassingen. In verband daarmee zijn soorten op geïsoleerde eilanden en eilandengroepen voor biologen een specifiek aandachtsgebied geworden. In 1859 verscheen Darwin's boek On the Origin of Species. In 1959, honderd jaar na het verschijnen van dat boek, werden de eilanden tot nationaal park verklaard en tevens werd de Charles Darwin Foundation opgericht, die zich bezighoudt met de instandhouding van de natuurlijke toestand van Galapagos. Sinds 1978 staan de eilanden op de werelderfgoedlijst van de UNESCO, en in 1981 is de oceaan eromheen uitgeroepen tot zeereservaat. In 2022 werd dat gebied uitgebreid met 60.000 vierkante kilometer en zo verbonden met de eveneens beschermde zee rond het Cocos-eiland (Costa Rica). Er is zo een veilige migratieroute van 1000 kilometer ontstaan voor walvissen, haaien en zeeschildpadden.

Lonesome George was een mannelijke Pinta-eilandschildpad en het laatst bekende individu van de ondersoort. In zijn laatste jaren stond hij bekend als het zeldzaamste wezen ter wereld. George dient als een belangrijk symbool voor de inspanningen voor natuurbehoud op de Galápagos-eilanden en over de hele wereld. Wikipedia

Na dit bezoek was het tijd om het stadje te ontdekken en aan de cocktails te gaan. Het was immers happy hour!

Het was erg leuk op de Galapagos eilanden, vooral op Isabela. Ik had er alleen een hele andere voorstelling van in mijn hoofd. Ik dacht deze week in de natuur door te brengen, maar het was hier erg toeristisch. Dat vond ik jammer en gezellig tegelijk.
Morgen gaan we naar huis. Daar verheug ik me op. Het was leuk, bijzonder en veel! Het volle programma zorgde ervoor dat er weinig tijd was om te verwerken wat je allemaal mee maakte, positief en negatief. Ik wil graag zijn bij alle mensen die me dierbaar zijn. Dus tot snel allemaal.

1. Renate Vesters:
    12 augustus 2023
    Leuk om al jullie verhalen te lezen maar ook fijn om jullie weer te zien ❤️
  2. Clemens, Ingrid, Lucas en Milan:
    12 augustus 2023
    Zeker veel mogen lezen van jullie belevenissen daar! Maar inderdaad nog fijner om jullie weer te ontmoeten! P.S. Niet teveel cocktails genomen 🤪😱
  3. Heli:
    12 augustus 2023
    Het blijft een bijzondere reis met mooie, maar ook verdrietige herinneringen! Een hele goede terugreis en tot snel! Veel plezier met het weerzien van de kids!💕😘