Vulkaan

13 augustus 2021 - Reykjanesbær, IJsland

Het was anderhalf uur rijden naar de vulkaan Fagradalsfjall. De vulkaan die in maart van dit jaar is uitgebarsten is nog actief en je kunt er naar toe wandelen.  Nadat we de auto geparkeerd hadden zijn we begonnen aan de wandeling van een kleine 3 kilometer de bergen op. Al vrij snel zagen we de zwarte lavastroom die in maart van de berg af is gelopen. Toen we de eerste berg op waren zagen we in de verte de vulkaan vuur de lucht in spuwen! We waren verrast! We hadden geen idee wat er bedoeld werd met een actieve vulkaan. We hadden gehoopt iets van lava te kunnen zien maar dat we echt een krater met kolkende lava zouden zien overtrof onze verwachtingen. Vanaf dat moment was de klim naar boven een makkie. We waren zo gedreven dichterbij te komen en zagen bij iedere stap meer van het gebeuren dat we vergaten dat het een pittig bergje was. (Dat ontdekte we de terugweg toen we goed uit moeten kijken om niet naar beneden te glijden zo steil en glad was de berg). Het was heel indrukwekkend om de vulkaan te horen, zien en ruiken. We vonden het lastig om weg te gaan. Maar als we nog naar the blue lagoon wilden moesten we toch echt weer naar beneden.

Verspreid over heel IJsland zijn meer dan 200 vulkanen te vinden. Zo ongeveer om de 4 jaar is er één in het nieuws, omdat deze (deels) uitbarst, maar er ongeveer 30 vulkanen in IJsland die nooit stilstaan. Vulkaan Fagradalsfjall ligt in de Geldingadalir vallei. De eerste eruptie vond plaats op 19 maart 2021.  Er werd op drie verschillende plekken lava omhoog  gestuwd. De vulkaan (en het landschap) zijn inmiddels al flink veranderd van vorm. Uiteindelijk ontstonden er 7 kraters! Nu is nog maar één vulkaankrater actief. Deze spuwt niet constant lava, maar gedraagt zich als het ware als een geiser.

Onderweg naar The blue lagoon zijn we nog gestopt bij een actief heet water bronnen gebied. Seltun genoemd.  Daar waren meerder gaten en riviertjes borrelend water. Wat stonk het daar zeg! Een enorme zwavellucht. We waren er zo weer weg.

We kwamen ook nog lang een schattig meertje, Grænavatn, wat groen meer betekend.
Door het hoge zwavelgehalte in het water samen met de diepte en het licht kleurt het meer groen. Ongeveer 6000 jaar geleden vond hier een zeer zware geothermische explosie plaats, een groot gat met kokende aarde bleef over. Langzaam maar zeker vulde het gat zich met water en vormde zo het meer.

Toen naar Blue Lagoon.
Het bad, of eigenlijk een kunstmatig meer, ligt in een oud met mossen begroeid lavaveld. Het water heeft een temperatuur van 39 graden Celsius en bevat ongeveer 2,5% zout. Het warme water is eigenlijk een bijproduct van de geothermische elektriciteitscentrale van Svartsengi. Het water is rijk aan mineralen, silicaten en blauwwieren die het een lichtblauwe, bijna opalescerende kleur geven. Het bad trekt veel mensen met de huidziekte psoriasis omdat het water een helende werking zou hebben. Het bad is een van de grootste toeristische trekpleisters van IJsland.

We hadden niet gereserveerd en zagen dat het vol geboekt was toen we het adres gingen opzoeken. Wat baalden we, vooral Kiki, dus besloten om toch te gokken dat ze nog 3 plekjes over hadden. We hadden ondertussen wel alternatieve zwembaden gevonden, maar ja als je zo dicht bij was ... En daarbij we hadden al zoveel mazzel deze vakantie, dan moest dit toch ook nog wel lukken.

Helaas, zei Gosia, door Corona mogen ze maar de helft van alle kluisjes binnen laten. Het was vol! We begrepen het maar waren wel teleurgesteld. Toen ging ze bellen, daar kregen we hoop! En ja hoor, Kiki en ik moesten wel een kluisje delen. Het was een hele opgave, maar alles voor het goede doel (haha).

Wat was het er groot en mooi! Bij de entree prijs zat een maskertje en een drankje inbegrepen. Het was grappig om mensen met een masker door het bad te zien lopen. Er waren bruggen, een waterval, een grot, en verschillende baden die in elkaar over liepen met verschillende temperaturen. En buiten het bad zag je alleen lava. Wat een mooie afsluiter van deze prachtige vakantie.

We hebben een top 5 gemaakt van de hoogtepunten voor ieder van ons

Kiki
1 Blue lagoon 2 puffins 3 gletsjer meer zeehonden 4  waterval met regenboog 5 kloof waar je in kon klimmen

René
1 vulkaan 2 geyser 3 gletsjer meer 4 hraunfossar waterval 5 people cave

Bianca

1 vulkaan, 2 gletsjer meer 3 waterval met regenboog 4 blue lagoon 5 puffins

Terug op Schiphol vroeg een man waarmee we aan de praat waren geraakt toen we nog even een broodje gingen eten voordat we in de trein naar huis gingen of we terug zouden gaan.

Ik weet niet of ik terug zou gaan omdat er nog zoveel in de wereld te zien en beleven is, maar zou het zeker aanraden!
Wat ik anders zou willen is: ik zou langer willen gaan en het eiland rond rijden. Wij hebben alleen de onderste helft gedaan waardoor we dezelfde weg minimaal 2 keer reden.  Ik zou ook een 4x4 auto aanraden zodat je ook de binnenlanden in kunt.
Wij hadden nu 2 nachten in een gebied. Maar de gebieden zijn zo groot dat ik liever 1 nacht op een plek was geweest zodat je reis afstanden per dag kleiner zouden zijn. Misschien is een camper dan wel fijner zodat je niet de koffer hoeft te slepen, maar de campings hier schijnen heel primitief te zijn.

1. Malou:
    15 augustus 2021
    Wauw wat een ervaringen. Romantische kusfoto in de blue lagoon. Geweldige foto met die maskertjes op. Erg leuk om jullie reisverhalen te lezen. Home sweet home.
    Op naar de volgende vakantie.
    X malou
  2. Clemens, Ingrid, Lucas en Milan:
    15 augustus 2021
    Het was heel bijzonder om jullie ervaringen te lezen en de prachtige foto’s te zien. Fijn dat jullie na kunnen genieten van een geslaagde vakantie. We zijn blij jullie straks weer te zien in goede gezondheid! Tot straks
  3. Marilena:
    16 augustus 2021
    Dank jullie wel voor het delen van jullie ervaringen.... welkom thuis en op naar het volgende avontuur