Tafelberg en Swellendam

21 juli 2018 - Swellendam, Zuid-Afrika

In Kaapstad is er een waterschaarste. Hierdoor komt er uit de openbare kranen geen water en doen de fontijnenen het niet en zijn de zwembaden leeg. De douches in het hotel doen het wel, maar de kraantjes geven mistwater.

Vanmorgen waten we om half 9 onderaan de Tafelberg. In 5 minuten stonden we met een ronde gondel bovenaan de Tafelberg! Het waaide er erg, maar wat was het fantastisch! Prachtig uitzicht op Kaapstad. Maar we konden echt helemaal naar kaap de goede hoop kijken!

Kiki had 104 foto's gemaakt. Vooral van de klipdassen. Schattige beestjes die bovenop de berg wonen.

Daarna hebben we een stadstour gedaan. We kwamen langs een straat met allemaal gekleurde huisjes. De mensen hadden deze alle kleuren geverfd om hun vrijheid te uiten. De Afrikaanse vlag heeft 6 kleuren. Zwart voor de zwarte mensen en wit voor de witte mensen die er wonen. Rood voor het bloed dat gevloeid heeft tijdens de gevechten om vrijheid. Blauw voor de mooie lucht en groen voor de diversiteit aan planten. Geel voor goud, de natuurlijke rijkdommen van het land.De witte lijnen vormen een Y dat staat voor verenigde natie. We mochten lokale lekkernij proeven, Samosa, een driehoekige loempia met pittig gekruid gehakt erin. En Koeksister, een zoete lekkernij dat leek op een oliebol.

De meeste gebouwen hadden we al gezien in de afgelopen dagen. Dus op naar Swellendam. Een plaatsje waar niets te doen is, ik denk dat het een tussenstop is op doorreis naar plettenberg. Onderweg langs de bavianen gereden. Die zaten gewoon langs de snelweg.

Vooraf is er gebeld naar de accommodatie in Swellendam of er water in het zwembad zou zitten. De kinderen hadden zin in een frisse duik! Het was vandaag toch weer 22 graden, de temperaturen vallen zeker niet tegen tot nu toe. We waren om half 5 in Swllendam, maar de buitentemperatuur was niet meer zo lekker. Toch gingen de kids het water in. Maar daar bleef het dan bij. Ze zijn er in geweest er uit gegaan en er niet meer in. Het water was ook erg koud.

We zitten bij een gastgezin. In de woonkamer stond de tour de France aan. De mannen zaten bij de Tv en de vrouwen in een andere hoek bij een kopje thee. Heel leuk is het dat we elkaar steeds beter leren kennen. Deze keer hadden we het over onze leeftijden. Ondanks dat ik verreweg de oudste kinderen heb, ben ik op een na de jongste van de groep.

De gastvrouw kent ons allemaal bij naam. Ze had de namen al geoefend voordat we kwamen. Ze vroeg dan ook wil je wat drinken, Bianca? Dat geeft een heel welkom gevoel. De gastheer heeft Afrikaanse Boboti voor ons gekookt. Er staand een buffet met een schaal Boboti, rijst, een zoete saus, tomatensalade, bananen in saus en wokgroenten. Als dessert kregen we een warm chocolade cakeje met vloeibare chocolade in het midden met vanille ijs. Ik heb echt veel te veel gegeten! Het was dan ook heerlijk!

1. Malou:
    Hallo lieve vriend(innetjed),
    Wat een leuke dingen maken jullie mee. Kan je die diertjes ook aaien Kiki?
    Ik wilde naruurlijk wel even weten wasr de Y en het geel van de vlag betekende,🤣

Flag of southafrica (atamari).jpg
    Toen de nieuwe vlag werd ontworpen, verklaarde men uitdrukkelijk dat de kleuren geen officiële betekenis of symboliek hadden. Toch is er officieuze consensus bereikt in termen van een betekenis voor de vlag en zijn kleuren. Van de Y-vorm wordt verklaard dat deze de convergentie als één verenigde natie symboliseert. Het rood symboliseert het bloed. Het blauw wijst op de blauwe lucht, terwijl het groen het land Zuid-Afrika symboliseert. Het zwart vertegenwoordigt de zwarte Zuid-Afrikanen, en het wit vertegenwoordigt de blanke Zuid-Afrikanen. Geel staat voor de natuurlijke rijkdommen van het land, waaronder goud. Rood, geel en groen zijn ook de Pan-Afrikaanse kleuren.
    Super leuke foto’s, ik kan zien dat jullie een gezellige groep mensen om jullie heen hebben.
    Enjoy
    X malou
  2. Annie:
    22 juli 2018
    Het is geweldig om jullie zo weer te zien
    Jullie zijn op plaatsen waar wij niet waren
    😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘😘
  3. Beppie:
    22 juli 2018
    Leuke verhalen en mooie foto,s.
    Zo blijven we mooi op de hoogte van wat jullie allemaal meemaken.