Dag 5 dierendag, rendieren, ijsvissen en het ijswak.

30 januari 2020 - Pelkosenniemi, Finland

Na de bijzondere tocht zijn we op bezoek gegaan bij de rendieren. We kregen droge takken mee om ze te voeren. Eerst naar de vrouwtjes en daarna naar de mannetjes. Ze zijn vrij schuw. We konden ze niet echt aaien, maar wel heel dicht bij komen.

Alle rendieren hier hebben een eigenaar. Ze lopen wel vrij rond, behalve deze in het park, maar hebben een merk in hun oor zodat ze wel weten bij wie hij hoort. Eens in de zoveel tijd worden ze geteld om de populatie in orde te houden. Veelal worden rendieren gehouden voor hun vlees. Hun huid en gewei worden als extra verkocht. Het gewei verliezen ze iedere 2 maanden en dan groeit er weer een nieuwe. We hebben mooie foto's gemaakt!

Daarna zijn we terug gegaan naar ons huisje om ons klaar te maken voor het ijsvissen. We kregen een ijsboor, een hengel en een vis stoeltje en  konden aan het werk. Super grappig vooral omdat we van tevoren wisten dat er nog geen groep is geweest die een vis heeft gevangen op het meer waar wij gingen zitten. Natuurlijk waren er fanatieke reizigers bij die niet zomaar opgaven, maar het was koud op het meer. Het ijs was 80 cm dik, er lag sneeuw op en het waaide enorm. Wij zijn er denk ik 30 minuten geweest. 10 minuten een gat maken en 20 minuten vissen. Toen zijn we de vuurhut ingegaan om op te warmen, jagermeister te drinken en warme bessen thee. Het was een leuke ervaring, maar ons wat te koud. ( -11)

na het ijsvissen mochten we gebruik maken van de Finse sauna op het park met als dompelbad een ijswak. Ik hoefde er niet over na te denken... dat ging ik niet doen. Ook Rene en Ravi waren net zo duidelijk. Kiki was een ander verhaal. Zij had met een paar reisgenoten bedacht dat wel te gaan doen. Wij mee, volledig in skikleding met thermo kleding eronder, wanten en muts, voor het maken van de foto. Daar gingen de helden. Eerst de sauna in. De eerste kwam de sauna uit en ging tot zijn enkels en zei; je bent gek als je dit doet! Toen kwamen Kiki met 3 anderen. De eerste ging er helemaal in, zijn vriendin tot aan haar buik en Kiki tot aan  haar enkels. Wij vonden het al een hele prestatie dat ze met deze temperatuur in haar bikini naar buiten ging op haar blote voeten in de sneeuw. Wij hadden het al koud met al onze kleren! Terug in het huisje stond de kachel te branden en de warme chocomelk voor haar klaar.

Na het eten nog een warme douche en dan lekker naar bed.

Alleen Ravi ging nog op pad met de jongeren naar de vuurhut voor het noorderlicht. Ik hoop dat ze mazzel hebben vanavond.

1. Annie:
    30 januari 2020
    Leuk dat het zo naar zijn zin heeft met zijnnieuwe vrienden