Dag 6 ijsklimmen

31 januari 2020 - Pelkosenniemi, Finland

Ik eindigde mijn verhaal met dat Ravi nog weg ging om het noorderlicht te spotten. Ik denk dat jullie wel benieuwd zijn of het hem gelukt is.

Om 22.30 uur waren Ravi met 2 anderen in de vuurhut gisteravond. Ze hebben een vuurtje gestookt, zo groot dat de 3 mannen uiteindelijk met ontblootte bovenlichamen in de vuurhut zaten. Het was er zo warm! Het was bewolkt dus de kans was erg klein dat ze het. Noorderlicht zouden zien. Om half 1 was het vuur bijna uit en waren ze er klaar mee. Ze lopen de vuurhut uit en zagen dat de bewolking open ging. Ze zagen sterren. Dit was de kans! Ze zijn het meer op gelopen en daar wa het dan, om 01.37 uur, het NOODERLICHT. ze hadden precies genoeg tijd om een foto te maken en toen sloten de wolken weer en was het weer weg. Ze denken dat het ongeveer 30 seconden heeft geduurd, maar het ws er wel! Ravi was rond half 2 binnen. Wij lagen op bed. Hij riep dat hij thuis was en ik vroeg; is het gelukt? Ja zei hij en toen zijn wij het bed uit gesprongen en hebben de foto gekeken. Super gaaf dat hun geduld beloond werd!

Op naar vandaag, Het was vandaag een skidag. Heerlijk uitslapen en ontbijten. Om 10.15 uur verzamelen en met het busje naar de piste. Het sneeuwde en waaide waardoor het koud aanvoelde. (-14) Ravi ging vandaag op de snowboard met Bob en Anne, maar tussendoor nog ijsklimmen met Rene.

Om half 12 was verzamelen voor ijsklimmen, Kiki en ik gingen eerst plassen en dan wilden we mee om te gaan kijken. Alleen toen we terug kwamen konden we ze niet meer vinden Het was een hele zoektocht, maar we hebben ze gevonden! Ze waren tegen een bevroren waterval omhoog aan het klimmen op schoenen met pinnen en met ijspiks, in iedere hand 1. Gelukkig waren ze gezegeld met een touw! Het zag er heel spannend uit, maar volgens de jongens viel het wel mee. Het was wel pittig. Het was leuk om te zien hoe goed ze dat deden. Ik was trots op mijn stoere mannen.

Het skiën was ook pittig vandaag. De wind waaide heel hard waardoor de sneeuw in je gezicht blies en het zicht heel slecht was. Hierdoor was het ook erg koud. Kiki ging na het ijsklimmen met Ravi, Bob en Anne mee. Rene en ik zijn nog een paar keer naar boven gegaan. Daarna even het café in warm worden en toen nog een ronde in het donker. Dat hadden we allebei nog nooit gedaan. We vonden het wel leuk! Beneden aangekomen gingen Ravi, Kiki Bob en Anne de laatste ronde doen. Die hebben we meegedaan en toen was het 16.45 uur. Tijd om de spullen in te leveren en terug te gaan.

Bij het huisje zijn we allemaal even gaan liggen. Ravi en Kiki zijn in slaap gevallen. Heerlijk!

Alles is heel goed geregeld. De entree, de passen, het vervoer, de excursies alles loopt! Het is een drukke vakantie, de hebben een vol programma, maar hoeven niet na te denken. Iedere ochtend staat het ontbijt klaar. Bij de excursies is de lunch geregeld, iedere avond bij het eten, die ook geregeld is, komt Tjitske, onze gids bij onze tafel om de dag erna door te spreken en wij zorgen dat we de volgende dag op tijd zijn bij het groene bord. Ijsklimmen was een extra excursie voor zaterdag, maar die zat vol, daarom is er geregeld dat we vandaag mochten klimmen. Het loopt op rolletjes! Complimenten aan 'Scandinavian wintersports'.