Dag 4 sneeuw scooter

29 januari 2020 - Pelkosenniemi, Finland

papa is Jarig! Gefeliciteerd pap!

Om 9 uur was het verzamelen. In het hutje kregen we warme schoenen, voor degene die geen wanten hadden ook handschoenen, een extra bivakmuts een helm en een overal aan. Deze overal ging over onze skikleding. Het was erg lastig bewegen in al die kleren, maar voor een goed doel. Gelukkig was het nu maar - 10 Gr. Maandag ging de andere groep met - 30 op de scooter. Die hebben het heel erg koud gehad ondanks de kleding. Wij hebben het geen van allen koud gehad vandaag.

Ravi ging op de scooter met Kiki en Rene ging bij mij achterop ( het eerste deel, we hebben telkens omgewisseld) Het was hard werken in het begin. We gingen nog niet zo hard omdat iedereen nog moest wennen, daardoor was het sturen best zwaar. Wat is het mooi in het bos! Ik heb mijn ogen uitgekeken toen ik achterop zat. Het was inderdaad net als in Frozen. Na een korte koffie pauze zijn we doorgereden naar een amethisten mijn. Een ametihist is een edelsteen. Kiki en ik hebben er al een aantal, maar het was heel bijzonder om er zelf een aantal te mogen zoeken. Kiki was er heel goed in en had in een mum van tijd een hele boel stenen gevonden. Niet alleen amethist maar ook vuurstenen. Ravi had er ook een  aantal gevonden. Maar Rene had de mooiste. Iedereen mocht er 1 mee nemen.

Toen gingen we door naar de lunch. Dat was soep met brood en daarna koffie met een donut. Ravi heeft ondertussen leuk contact gemaakt met de jongelui in de groep, maar ook Kiki heeft haar weg gevonden. Het is leuk om te zien hoe iedereen met haar bezig is.

Op de terugweg met de scooter zat ik bij Ravi en Kiki bij Melissa achterop. De scooter van Melissa gleed uit de bocht tegen een boom met Kiki. Door die botsing kwam de sneeuw uit de boom op hun terecht. Kiki vond het super grappig! Ze was aan het filmen met de gopro van Ravi, wij konden het daardoor terug kijken, super grappig!

Over het meer ( kun je niet zien omdat er zoveel sneeuw ligt) zijn we nog door de diepe sneeuw gereden in bochten. Daar ging Anti, de reisbegeleider, op zijn zij met de scooter. Wij bleven overeind maar het ging telkens net goed. Gelukkig ging dit niet hard. Daarna ging het gas er nog even op voor de liefhebbers, waaronder Rene en Ravi. Ik zat bii Ravi en Kiki ondertussen weer bij Rene achterop, maar ik vond het wel echt even spannend! We gingen ruim 70 km per uur! Ik stuiterde soms bijna uit mijn stoel, ik moest me goed vasthouden en ik hoopte maar dat Kiki dat ook deed. Doe mij maar 40 km per uit, dat is voor mij hard genoeg.

Anti had bijzondere handschoenen. De buitenkant was van bever vacht en de binnenkant van lamsvacht. Ze werden al berenklauwen genoemd.

Rond half 4 waren we terug. Kachel aan en even een spelletje spelen. Om 18.15 uur was  het weer verzamelen. We gingen eten boven op de berg. Daar gingen we met een pendelino naar toe, Het restuarant is net een ijspaleis. We kregen een 3 gangen buffet met salade, brood en soep. Rendier vlees en zalm met aardappelpuree en boontjes en ijs met roodfruit jam. Ik heb heerlijk gegeten. Om klokslag 21.00 uur ging de pendelino weer terug.

Scandanavian wintersports, de reisorganisatie waar we mee reizen, sponsort de pendelino. Op deze manier kunnen mensen naar het restaurant komen om te eten. Ook verzamelen ze flessen en blikken van hun gasten in omdat in te leveren  voor statiegeld. Dat geld verdubbelen zij en doneren dit aan de helicopter ambulance. Het ziekenhuis is te ver weg om te rijden. Daarom wordt er een helicopter ingezet om de zieke mensen te vervoeren. Er is 1 helicopter in deze regio.

Vanavond is Ravi nog naar de vuurhut met een aantal jongeren in de hoop het noorderlicht te zien. Het is bewolkt, dus de kans is heel klein, maar het is er vast gezellig!

1. Sandra:
    30 januari 2020
    Wat geweldig om te lezen! Echt een bijzondere vakantie...
  2. Annie:
    30 januari 2020
    Ik geloof graag dat Kiki het erg leuk vond al die sneeuw over haar heen
  3. Clemens, Ingrid, Lucas en Milan:
    30 januari 2020
    Wauw wat een avontuur, dapper en stoer hoor. Een heel mooi verhaal geworden.