Dag 4

1 mei 2024 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

Vanmorgen wilden we eigenlijk naar de ezelopvang maar dat gaan we morgen doen, Vanmorgen zijn we naar Kralendijk gegaan. Daar was een markt, we hebben wat gewinkeld en een drankje gedaan op een terrasje.

Kralendijk is de hoofdstad van het Nederlandse eiland Bonaire. Het is met 19.011 inwoners anno 2020 ook de grootste plaats van het eiland. De naam is afgeleid van de daar aanwezige opgeworpen dijk van dood koraal (koralendijk). De lokale bevolking noemt de stad ook wel Playa, wat strand betekent. Het is een kleine, rustige stad met veel pastelkleurige gebouwen. Het centrum van de stad bestaat uit een boulevard (Kaya Craane) en een winkelstraat (Kaya Grandi).

We deden het rustig aan waardoor we te laat kwamen voor de boot die we gehuurd hadden voor vanmiddag. Maar daar maakt niemand zich druk om. We zijn eerst naar klein Bonaire gevaren. (Britt, vriendin van Isa ging ook mee)

Klein Bonaire is een relatief klein en onbewoond eiland van 6 km² groot voor de kust van Bonaire. Het ligt recht voor de hoofdstad Kralendijk op een afstand van ongeveer 800 meter. Het eiland is geheel vlak en slechts begroeid met kleine struiken (voornamelijk acacia's) en verschillende soorten cactussen.

Er was geen boei vrij om aan te leggen bij klein Bonaire. ( Er zijn ook maar 4 boeien). Toen zijn we doorgevaren naar thousand  steps. Daar waren we gisteren ook met de kwallen, gelukkig waren die er vandaag niet. Wel zag ik daar een kleine rog zwemmen.

Terug naar Klein Bonaire, daar was nu wel een boei vrij. Er waren veel vissen. Britt gooide wat brood in het water daar kwamen veel vissen op af. (en meeuwen, maar dat was niet de bedoeling) Kiki vond dat wel spannend en was snel het water uit. René en ik vonden het erg leuk met al deze vissen in het water. Daarna zijn we naar het strand gezwommen en met de snorkel op kon je goed zien hoe dicht bij de kust de vissen nog zaten. Deze vissen zag je bijna niet omdat ze de kleur van het zand hadden, maar het waren er heel veel. Als er iemand liep schoten ze alle kanten op. Het is bijzonder dat je er niet op stapt.
Daarna hebben we gepicknickt op de boot. Heerlijk dobberend met een stokbroodje en salades.
Na de picknick weer in het water, waar op dat moment grote zwarte vissen (40 cm) rond de boot bleven zwemmen. Britt was bang voor de vissen en durfde dus niet meer terug naar de boot. Ze zei de hele tijd, het zijn er wel tien!!!! Maar het waren er meer, dat zeiden we maar niet. Ik was tussen deze vissen aan het snorkelen en vond het ook spannend want ze waren echt niet bang. Ze zwommen gewoon naar je toe. ( en ze keken een beetje boos). Uiteindelijk is Isa het water in gegaan om met Britt naar de boot te zwemmen.

We zijn langs de kust terug gevaren naar het cruiseschip dat vanmorgen was aangekomen. In Kralendijk vanmorgen zagen we deze mensen al op hun golfkarretjes door de stad rijden. wat een ‘beest’ is zo’n schip zeg! Het was leuk om de kust te zien en ook de bekende plekjes waar we geweest waren vanaf het water. Nog een laatste snorkelstop gemaakt waar veel zwart witte vissen zwommen. Deze waren ongeveer zo groot als mijn hand en bleven ook dichtbij zwemmen en naar je toe. Deze kijken niet boos. Ook zag ik een aantal trompet vissen,  Die zijn schattig om te zien. Op de boot lag een vissenkaart. We hebben er al echt veel gezien!

Het was weer een mooie dag vandaag.

1. Sandra:
    2 mei 2024
    Wat een prachtige foto’s weer 💛!
  2. Herbie:
    2 mei 2024
    Fantastisch wat jullie weer meemaken. Als je met snorkelen een zee egel stuk maakt met een steen is het nog leuker met al die vissen. Daar duiken ze allemaal op af 😁

Jouw reactie