Dag 3

30 april 2024 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

Vanmorgen na weer een heerlijk ontbijt zijn we naar thousand steps gegaan om te snorkelen. Het is toch bijzonder dat je niet op vissen stapt. Op het moment dat je je kop met snorkel in het water stopt zijn de vissen overal om je heen. Vandaag waren er ook veel kleine kwallen. Kleine prikjes die wat jeuken. Kiki vond het echt pijn doen, ik vond het niet zo erg maar al die kwallen te zien vond ik minder fijn.

Daarna lekker bij het zwembad chillen voordat we naar het feest in Rincon gaan.

Hier rijd men auto zonder gordel. Rechts heeft geen voorrang en alcohol achter het stuur is normaal. Je moet alleen je gevarenlichten aan doen om te melden dat je gedronken hebt zodat de medeweggebruikers weten dat ze voor je uit moeten kijken. Je mag je auto niet op slot zetten want dan denkt men dat er kostbare spullen in liggen wordt er een ruitje ingetikt. Allemaal schade. Dus geen auto op slot hier. Ook huizen gaan niet op slot. Er is eigenlijk geen criminaliteit.
Toch is er wel een zorg voor criminaliteit. Onder de jongeren die het eiland bezoeken omdat ze een tussenjaar hebben of stage lopen schijnt er (vertelde Isa ook al) veel drugs gesnoven te worden. Dat is natuurlijk handel voor dealers. Ze zijn bang dat hiermee ook de criminaliteit gaat stijgen. Ook de huisvesting is een probleem. Deze jongeren nemen woningen in beslag terwijl ook hier de woningmarkt krap is. De prijzen van de huizen gaan omhoog waardoor het voor de lokale mensen te duur word omzet huren. De rijke Nederlanders en Amerikanen bouwen grote vakantie huizen. Deze zijn ook niet te betalen voor de gemiddelde Bonairiaan.

In Rincon was het heel erg druk. Veel muziek en drank en weer een optocht. Vergelijkbaar met gisteren alleen nu met volwassenen.  Het was erg warm in de zon! Dus toen de optocht voorbij was zijn we lekker in Kralendijk aan het water gaan eten bij zonsondergang, prachtig!

1. Resi:
    1 mei 2024
    Wat leuk om weer te zien allemaal! Geniet ze nog!
  2. Clemens, Ingrid, Lucas en Milan:
    1 mei 2024
    Bijzonder allemaal om te lezen dat het daar zo anders is dan hier! Misschien helpt het hier ook als ze de alarm lichten aan doen als ze toch gaan rijden met alcohol of drugsgebruik! Wij hebben hier ook al twee dagen lekker zomers weer, vandaag zelfs 27 graden dus ook in korte broek! 😎🌞
  3. Marilena:
    1 mei 2024
    Wat een grap, alcohol gedronken en dan met knipperlichten rijden 🙈 heerlijk . Genieten en mooi om nieuwe culturen te leren kennen

Jouw reactie