Kickerrock.

7 augustus 2023 - San Cristóbal, Ecuador

Zoals gewoonlijk gingen we weer vroeg op pad voor een boottocht naar kickerrock. Daar zouden we tussen (hamer) haaien kunnen zwemmen als we geluk hadden. De eerste bootstop was bij een strandje. Daar zijn we vanaf de boot gaan snorkelen. Het was er niet diep dus je kon goed alle vissen zien. Daar waren ook de pelikanen aan het vissen. Ze hadden bijna Kiki te pakken, haha. Er was 1 pelikaan die besloot om de vis naast Kiki te vangen terwijl Kiki met haar hoofd onderwater lag. Ik had net mijn hoofd boven water en zag een plons in het water naast Kiki. Kiki voelde zijn vleugel tegen haar hoofd. Die pelikaan was niet echt onder de indruk van die grote vissen ( ons) in het water. Net als de vissen onder ons. Even later werden we geroepen en zagen we een rog en René zag een kleine hamerhaai. We waren in onze bikini aan het snorkelen omdat het water hier lekker warm was. Maar na een poosje werd het toch wel koud en gingen we aan boord.

De volgende stop was kickerrock. Een grote rots in het water met een sleuf erdoor. In die sleuf zouden veel vissen en schildpadden moeten zitten. En die zaten er! Reuze waterschildpadden die zich niets van je aantrokken zwommen op hun dooie gemakje langs je op. En niet 1 maar zeker wel 20! Het zag eruit als in ‘finding Nemo’. Trage bewegingen, heel relaxed zag het eruit. Er zaten ook zeeleeuwen, die om je heen dansten alsof ze een spelletje aan het spelen waren. Dat was soms wel schrikken. Ze waren niet bang dus soms echt heel dicht bij en dan zijn ze wel groot! Zo hebben we met z’n drietjes een poosje hand in hand liggen genieten van alle mooie vissen, de schildpadden en de zeeleeuwen. Er waren ook mini kwallen. Het waren net pluisjes van, max 2 cm, in het water. Daarom hadden we swimsuits, met korte armen en benen, aan. Toch heeft er een me geprikt in mijn elleboog. Dat heeft de hele dag gevoeld als een brandnetel.

Het laatste snorkel moment was aan de andere kant van kickerrock. Daar zagen we weer prachtige vissen en HAAIEN! Wat was dat gaaf zeg! Er was een hele grote (zacht uitgedrukt) school zwarte vissen en daaronder zwommen de haaien ( zwartpunt haaien ). Regelmatig kwamen ze boven de school uit en dan konden we ze zien. We hebben er zeker 10 gezien, volgens onze gids waren de haaien 2 tot 2,5 meter lang. Het was lastig om weg te gaan, het was zo bijzonder!

Om 15.00 waren we terug en stond onze gids klaar voor de volgende excursie. We gingen naar een landschildpadden broedcentrum. Het was een park waar je door wandelt waar circa 250 schildpadden wonen. We vonden het een ervaring om zo dicht bij schildpadden te komen. Sommige waren ruim 100 jaar oud! Het schild van deze schildpadden ziet er uit als een zadel.  Ook hebben we baby schildpadden gezien. Superschattig!
Het ei van een landschildpad is zo groot als een baseball. Ze leggen ongeveer 10 eitjes per keer. Zeeschildpadden leggen er ruim 100. De moeder begraaft ze met volle maan op het strand zodat ze de weg naar de zee beter kan terug kan vinden. De zon verwarmt het zand en zo worden de eieren uitgebroed. Zodra ze geboren worden, vroeg in de ochtend, moeten ze zo snel mogelijk het water zien te bereiken omdat ze anders voer zijn voor de vogels. Er halen gemiddeld 5 schildpadjes het water en van die 5 overleven het uiteindelijk maximaal 2.

Deze dag is niet in woorden en foto’s uit te leggen. Het was zo mooi!

Wij verblijven op Isla San Christobal. Het eerste eiland van de Galapagos eilanden. Dit is niets van wat ik me ervan had voorgesteld. Het is een stadje op zich, met restaurants, winkels, auto’s, bussen, taxi’s, harde muziek en veel verlichting. Toch is 97% van de eilanden beschermd. Ik ben erg benieuwd wat we op de andere eilanden gaan aantreffen.

1. Miranda:
    8 augustus 2023
    Wow🤩 wat een prachtig verhaal om te lezen, en dat op dag 1, geniet ervan en van al het moois wat jullie op de eilanden nog gaan zien.
  2. Marilena:
    8 augustus 2023
    Kan me helemaal voorstellen dat je op deze plekken niet weg wilt gaan. Zo'n mooie en intense ervaringen. Ben heel benieuwd naar de andere Eilanden. Genieten
  3. Clemens, Ingrid, Lucas en Milan:
    8 augustus 2023
    Nou heel toevallig hebben de jongens de zwartpunt haai vanmiddag gezien in de musical De Ocean van Zoë en Silos. Bij Burgers Zoo! Maar wat een bijzondere ervaringen voor jullie! Wat leuk dat we er door jullie vlogs een beetje van mee kunnen genieten!