San Christobal, Galapagos

6 augustus 2023 - San Cristóbal, Ecuador

Vanmorgen zijn we naar de Galapagos eilanden gevlogen. Het is hier heerlijk. Volgens de gids is het warmer dan normaal in deze tijd door El Niño.

El Niño is een natuurverschijnsel in de Grote Oceaan. Langs de evenaar in de oostelijke Grote Oceaan komt het voor dat in de loop van sommige jaren een sterke opwarming van normaal koel zeewater plaatsvindt. Die opwarming van het zeewater heeft veel invloed op het weer in grote delen van de wereld, vooral Noord- en Zuid-Amerika. Soms heeft het weerverschijnsel kleine invloed op het weer in Europa.

Het water is lekker warm en ondanks dat het bewolkt is, is het heerlijk langs het zwembad vanmorgen. In de middag zijn we een wandeling gaan maken.

De wandeling door de natuur met overal vogels en hagedissen. Mooie bloemen en verhalen over de geschiedenis was leuk. Toen we op het eind punt kwamen gingen we snorkelen. Dat was bijzonder. Er zwommen zeeleeuwen vlak langs je op. Er stonden pelikanen op de rotsen om je heen. We zagen de mooiste vissen, dikke, dunne, hele scholen die niet voor je aan de kant gingen. Zwarte met gele lippen, fel gekleurde en gestreepte vissen. Een schildpad en we zagen een zeester liggen.

Na 45 min gingen we het water uit en weer terug naar het centrum. Daar wilden we de zonsondergang bekijken. Op het strand zagen we niet alleen mensen liggen zonnen, maar de zeeleeuwen lagen er gewoon tussen! Het was echt bizar! Je kon niet rustig zitten want als de zeeleeuw besloten had om op jou handdoek te liggen, kon je maken dat je wegkwam. Ook in de zee was een zeeleeuw in de golven aan het spelen tussen de kinderen. Wanneer de kinderen te dicht bij kwamen dan joeg hij ze gewoon weg. Het was erg grappig en ongelooflijk hoe de dieren hun territorium deelden en bewaakten. Kon het maar altijd zo zijn dat mens en dier vreedzaam samen leven!

1. Sandra:
    8 augustus 2023
    Ooh wat lijkt me dat fantastisch om mee te maken!
  2. Malou:
    8 augustus 2023
    Haha wat een grappig verhaal, ik kreeg gister toevallig een filmpje van Wil die goed bij dit verhaal past . Ik zal
    Hem jullie eens doorsturen. Xxx malou
  3. Marilena:
    8 augustus 2023
    O wat heb je dat mooi beeldend geschreven . Zie het gewoon voor me heerlijk.
  4. Clemens, Ingrid, Lucas en Milan:
    8 augustus 2023
    Na jou verhaal, zien we het bijna voor ons inderdaad! 😀
  5. Heli:
    10 augustus 2023
    Grappig! Lijkt me toch best eng al die beesten…..