Golden circle

6 augustus 2021 - Laugarvatn, IJsland

Hiep hiep hoera, Lotte is 20 jaar!

Ik denk dat we er een rustig dagje van maken. Vanmorgen even hrunalauag, daar kunnen we genieten van een heerlijke warm water bron. Deze bron heeft water van ongeveer 38 graden. Dit warme water is regenwater dat lags hele hete stenen het water verwant. Vroeger werd deze bron gebruikt voor het wassen van de schapen. Tegenwoordig voornamelijk voor locals en steeds meer toeristen om te ontspannen. We moesten betalen bij een vrouw die in de auto zat te breien. Ze was de dochter van de eigenaar. Deze was ondertussen 93 jaar. De kinderen hadden hem moeten beloven dat zolang hij leeft de bron niet verkocht zou worden. Zo zat zij daar dus in de auto te wachten. Er waren met ons erbij 16 mensen. Langzaam ging iedereen weg en waren wij nog alleen!

Daarna zijn we naar grot waar 100 jaar geleden nog mensen woonden. In die grot hebben 2 keer mensen gewoont. Beide om een start te kunnen maken als boer. In die tijd waren er weinig moeilijkheden voor de starters. Het ene gezin woonde er 11 maanden en het andere gezin 4 jaar. In die 4 jaar werden er 3 kinderen geboren. Dit was tussen 1911 en 1921.

Laugarvatnshellar zijn twee door mensen gemaakte grotten.  Door de eeuwen heen werden de grotten gebruikt door herders, omdat de omgeving uitstekend geschikt was om te grazen. De Grotten zouden worden gebruikt als schuilplaats voor zowel schapen als herders. Na enkele afleveringen met geesten in de Grotten stopten herders ze een tijdje te gebruiken. In het jaar 1910 verhuisden een jong stel, naar de Grotten en woonden daar een jaar. In 1918 trok een ander echtpaar in en woonde vier jaar in de Grotten. Beide bewoners hadden enkele schapen, een koe en enkele paarden. Ze verbouwden aardappelen, jaagden op sneeuwhoenen en plukten wilde bessen. Om geld te verdienen verkochten ze sneeuwhoenders in Reykjavík en verfrissingen aan reizigers op weg van en naar Reykjavík, en aan mensen die door The Golden Circle reisden.

Toen zijn we naar nationaal park pingvellir gegaan.

Þingvellir is voor de IJslanders een meer dan historisch belangrijke plaats. De nakomelingen van Ingólfur Arnarson, de stichter van Reykjavik, richtten in 930 het Alding bij Þingvellir op. Dit was de plaats waar 's zomers elk jaar de grote grondeigenaars, boeren, krijgslieden, handeldrijvers en anderen bijeen kwamen om onderlinge vetes te beslechten, om huwelijksverbonden aan te gaan, om zaken te doen, om recht te spreken, om nieuwe wetten uit te vaardigen, om nieuws uit de verre uithoeken van IJsland uit te wisselen, om weergeld voor moord en doodslag te betalen of te ontvangen en om mensen vogelvrij te verklaren of te executeren. Kortom, het Alding was dé plaats waar voor iedereen zaken van (levens)belang werden geregeld. Zo werd hier bijvoorbeeld in het jaar 1000 besloten dat het christendom de landgodsdienst zou worden (in elk geval buitenshuis, binnenskamers mocht men nog de oude goden vereren.

Ijsland ligt op de scheidingslijn van het Amerikaanse en Europese continent, of beter gezegt op 2 verschillende tektonische platen (euro-aziatische en de noord- amerikaanse). In het nationale park is dit heel goed te zien. De sifra kloof ligt precies tussen deze twee platen. Ieder jaar drijven deze platen ongeveer 2,5 cm uit elkaar waardoor deze kloof steeds breder wordt.  In de kloof kun je snorkelen. Dat hebben we niet gedaan, vonden we een beetje koud.

Terug bij ons nieuwe 6 persoons huisje met hot tub, hebben we heerlijk warm en gezellig zitten kletsen in het bad. Rustig eten gekookt en Kiki wil een avondje kaarten. Dat hebben we na het eten gedaan.

Nog een ( waargebeurd) elfen verhaal:

Er moest een weg aangelegd worden tussen Reykjavik en Selfoss. Deze zou over een heuvel lopen. Maar hoe de werkmannen hun best ook deden, de machines gingen kapot en hielden er met onverklaarbare reden mee op. Toen is er een waarzegster bijgehaald. Zij vertelde dat ze de weg wilden bouwen op een elfen heuvel en dat de elfen dat niet wilden dus alles deden om deze bouw tegen te houden. De weg is daarom omgelegd zodat de 3 elfen, die er tot de dag van vandaag nog wonen, rustig konden blijven wonen.

Er schijnt in een straat in Grundafjordur een elfen heuvel een huisnummer te hebben. In de straat is een nummer 82 en 86. Daartussen is de elfen heuvel. Zijn wonen dus op nummer 84.

In een lezing over elfen gaf 80% van de IJslanders aan in elfen te geloven.. 50% zegt weleens met een elf of trol gesproken te hebben en 25% zegt er een gezien te hebben.

1. Annie:
    7 augustus 2021
    Volgens ons is het genieten daar
    🥰
  2. Marilena:
    8 augustus 2021
    Heerlijk en inderdaad de elfen wonen daar .