Dag 3 skiën

28 januari 2020 - Pelkosenniemi, Finland

Vandaag zijn we na het ontbijt naar de piste gebracht. Natuurlijk weer dik aangekleed. Het zou vandaag niet zo koud worden als gisteren, maar toch nog -23 Gr.

Na het huren van de spullen met de stoeltjeslift naar boven. Het werd mijn eerste afdaling zonder voorste kruisband, met kniebrace. Ik had er vertrouwen in, maar wilde wel eerst van de blauwe piste. Dat ging goed. Daarna de rode en de zwarte piste ook maar! Nu zijn de pistes hier heel breed, bijna geen mensen en de sneeuw is heerlijk! Echte piste voor jou Malou!

Na 2 a 3 afdalingen moesten we even naar binnen om op te warmen. Warme chocomelk of thee drinken en evt voet/ handwarmers in de (hand) schoenen. Dit hebben Rene Kiki en ik tot 14.30 uur volgehouden. Het was goed te doen hoor, maar toen werd het ook wat mistig en ging het harder waaien. We hadden de keuze om 15.00 uur of 17.00 uur terug te gaan. Ravi is nog gebleven. Hij haalt alles uit de dag wat erin zit, ondanks zijn ijskoude voeten.

Grappig is het wel dat we zo snel wennen aan de kou. Alleen de vingers en tenen blijven lastig warm te houden.  Het maken van foto's is  een opgave. Daar denk je wel even over na want je handen zijn dan meteen zo koud dat het echt even duurt voordat ze ontdooit zijn.

Het restaurant bovenaan de piste is net een ijspalijs. De bomen, de lift, de verlichting alles is van ijs.

Terug in het huisje natuurlijk meteen een vuurtje gemaakt, lekker warm in de douche en rustig op de bank met een boekje. Straks nog even eten en dan lekker onder de wol. De dekens zijn heel dun. Ik dacht de eerste nacht, als dit maar warm genoeg is, maar ik was heel snel warm.

De reisbegeleiding is tot nu toe ook top! Alles is heel goed geregeld. Ze doen wat ze beloven. Het eten is simpel maar lekker. Iedere ochtend een prima ontbijt, simpele lunch onderweg, en in de avond een buffet met soep, 2 soorten vlees of vis. Aardappelen, rijst of pasta erbij en een dessert. Koffie, thee en sap is inbegrepen.

vanavond is het (maar -16 gr) we gaan naar buiten met muts en handschoenen. De sjaal nemen we niet eens mee. We vinden het bijzonder hoe snel we wennen aan de kou.
Het sneeuwt mooie glinsteren sneeuwvlokjes. Als de lamp erop schijnt dan spiegelen ze in het licht.

1. Annie:
    28 januari 2020