Dag 18 mangroven

16 augustus 2014 - Langkawi, Maleisië

Wat een bijzondere dag weer vandaag! We zijn met een boot op een rivier tussen de mangroven door gevaren. Mangroven zijn grote bomen die in het water staan. Daar tussen door loopt een rivier die uitkomt in de zee.

Toen we daar aankwamen zagen we een droge rivier met bootjes. In die droge rivier zagen we allemaal gekleurde krabbetjes. Omdat ze zo klein waren en ik niet zo goed kan zoomen met mijn camera, zie je ze niet zo mooi op de foto dat ze werkelijk waren.

We waren net binnen om te wachten voor de boot en het begon enorm te regenen. We hebben snel wat poncho's gekocht, maar toen we ze aan hadden stopte het met regenen.

We begonnen de tocht in een bootje, met ons 10 en 2 Nederlandse zusjes, in de vleermuizengrot. Daar hingen honderden vleermuizen aan het plafond. Af en toe vloog er een langs je op. Ook zagen we een giftige mangrove slang in de grot. Hij was niet heel groot.

Bij De volgende stop werden vissen gevoerd. Er waren bakken gemaakt in de rivier. Ze houden deze vissen als huisdieren op deze manier. Er waren kleine haaitjes, roggen die uit je hand aten, rivier baars en nog veel meer.

Daarna stopten we bij apen eiland. Dit zijn wilde apen dus we gingen niet uit de boot, maar de apen kwamen wel in de boot kijken of er iets lekkers te halen viel. Een van de reisgenoten had net een smooty gedronken deze beker werd meegenomen en de laatste restjes werden eruit gedronken.

Via de krokodillen grot, waar geen krokodillen zitten, over de rivier, waar wel hele grote krokodillen zitten maar zich niet laten zien, naar Eagle Valley. Dit was een groot meer waar adelaars over vlogen. Zij werden naar het water gelokt door vanuit boten stukjes kip in het water te gooien. Er vlogen een stuk of 8 adelaars op af die de kip vanuit de lucht in volle vaart uit het water visten. Dit was een erg spectaculair gezicht. Ondanks dat ze vrij dicht bij kwamen en we ze goed konden zien was het lastig om ze op de foto de zetten. Ze zitten niet netjes stil!

Na een heerlijke lunch, op het water met mooi uitzicht, zijn we de zee op gegaan. We werden afgezet op een verlaten strandje om nog even te zwemmen. We stapten uit de boot en zagen de apen hun ding doen. Toen wij in het waren lagen, zagen de apen hun kans om mijn tas uit te spitten op zoek naar iets lekkers. Rene zag ze het eerst en begon ' weg jullie' te roepen. Ze waren niet echt onder de indruk, van de gids die een stok gooide waren ze wel onder de indruk en vertrokken de struiken in. Ze hebben niets meegenomen.

Het water in de zee was heel warm en helder. Scholen kleine visjes zwommen langs ons op. Het was een mooi plekje met uitzicht op Thailand. Na een half uurtje zijn we over zee weer terug gegaan naar de mangrove rivier, waar nog even werd stilgestaan bij het keurmerk ( Kilim geoforrest park) dat het eiland heeft gekregen. Dit keurmerk houdt in dat het een beschermde natuurgebied is dat onder het wereld erfgoed van Unesco valt. Iedere 4 jaar wordt er weer gecontroleerd of er nog aan alle eisen wordt voldaan.

Toen we terug bij de bus waren begon het weer te regenen. En het meest grappige was dat er in de droge rivier ineens water stond. De bootjes dreven weer!

Deze dag was zeker een 9 waard!