Cajas nationaal park in Cuenca

3 augustus 2023 - Cuenca, Ecuador

Wat nog vermeld moet worden over gisteravond is dat Kiki de jongens heeft verslagen met een voetbalspel dat ze buiten deden. Als je scoort ben je door, en die het laatste scoort is af. Ze won twee keer! De fanatieke voetbaljongens vonden het geluk van Kiki en willen revanche.Vanmorgen bij het ontbijt begonnen we er over met een van de jongens. Hij wilde er niet over praten, het was een pijnpuntje zei hij.

Vanmorgen gingen we het nationale park in van Cuenca en de belangrijkste van het land omdat daar de meeste planten en dieren per m2 wonen.We begonnen op 4200meter hoogte en gingen afdalen naar zo,n 3850meter. We hadden een hele enthousiaste gids die erg veel wist. Hij heeft veel uitleg gegeven over de heilzame planten als valeriaan, waarvan van de wortels kalmerende medicijnen worden gemaakt. Ook groeide er tijm en oregano, waren er veel bloemen die allemaal een functie hadden. We zagen een knalrode vogel, waarvan ik de Spaanse naam niet kan onthouden. In het gebied wonen vossen, poema’s, beren, lama’s en veel meer dieren. Paarden zijn niet gewenst omdat ze de drassige grond kapot lopen. In het park worden dagelijks maximaal 92 mensen toegelaten, om zo de natuur te beschermen. (Bijzonder aantal vind je niet?)

Na de wandeling kregen we  aardappelsoep en ‘Sprout’ met rijst en friet als lunch. Sprout is een vis. Het is ons niet heel duidelijk wat voor een vis, maar mij was het weer duidelijk dat vis niet echt mijn ding is. Ik lust het wel maar je maakt me er niet blij mee. Kiki vond deze vis niet lekker.

In ons hotel is een zwembad. Dat zwembad was bij aankomst gisteren leeg. We waren erg benieuwd of ze het vanmorgen gevuld zouden hebben, als beloofd, met warm water. Niets was minder waar. Vanmorgen om half 7 werd ik wakker van de stemmen bij het zwembad. Ik dacht dat de kinderen van onze groep de wekker hadden gezet om te zwemmen. Ook dat was verrassend. Het leek wel of alle ouderen van het dorp de wekker hadden gezet om in het thermaal bad te zwemmen. Het water was heel erg warm rond de 42 graden. Ze tappen het water af van een warme vulkanische bron die uit de bergen stroomt. Gelukkig was het water in de middag afgekoeld en was het heerlijk warm. Het was net een warm bubbelbad zonder bubbels maar vol met Ecuadorianen. We hebben er vanmiddag heerlijk in gedobberd, maar voelden ons erg bekeken. Daar zaten we dan met onze badmuts op en blanke huid tussen de locals.
Er was ook nog een soort van scrub bad waar je je met klei kon insmeren op laten drogen en afspoelen. Je huid werd er heerlijk zacht van.

De groep gaat vanavond naar Cuenca om te eten, maar wij blijven lekker hier. Ze hebben hier ook een eet tentje aan het zwembad en we gaan Kiki inmaken met kaarten vanavond. Zin in, even tijd met ons drietjes.