Ingapirca.

2 augustus 2023 - Cuenca, Ecuador

Kiki was nog niet helemaal lekker vanmorgen. Aan het einde van de ochtend knapte ze weer op. ik was de dag ervoor niet lekker en zo is bijna de hele groep een dag niet lekker geweest de afgelopen dagen. We denken dat het komt van de hoogte, het andere eten, het volle programma en minder goed slapen in de eerste dagen dat het zijn tol heeft geeist bij de meeste van de groep.

Onze eerste stop vandaag was bij het oudste kerkje van Ecuador. En daar tegenover waren meerdere kraampjes met cavia aan het spit. Wat zien cavia’s er onvriendelijk uit als ze kaalgeplukt aan het spit geregen zijn!

Vandaag zijn we in het voormalige incadorp geweest,ingapirca.

Wikipedia: In de zuidelijke provincie Cañar, Ecuador, op 3160 m hoogte ligt het belangrijkste archeologische Inca gebouw van de huidige Republiek Ecuador. Ingapirca is een Quechua woord voor 'Inca muur'. Het is een Inca constructie, gemaakt in het begin van de zestiende eeuw na Christus kort voor de komst van de Spanjaarden in dat gebied. Er wordt vermoed dat het gebouw ooit diende als observatorium voor de zon en de maan. Het enige criterium dat overeenkomt tussen historici en archeologen is dat het werd gebouwd onder het directe bevel van de voormalige Inca Huayna Capac. Dit gebeurde ten tijde van de territoriale expansie campagnes en de verovering van de naties door Túpac Inca Yupanqui, zijn vader. Túpac Inca Yupanqui verbleef in die regio tijdens een militaire campagne.

Het was koud in Incapirca, dus na de rondleiding vonden we het niet erg om weer snel de bus in te gaan. Nog wel een foto van een vrouwtje dat lamswol zat te spinnen. En van een lama waar je op mocht rijden. Net als de pony’s is Nederland.
Ons hotel in Cuenca is prachtig. Met zwembad, dat gevuld werd met vulkaan water waardoor het rond de 40 graden is.  Ook heeft het een sauna en voetbalveld en een super sjiek restaurant waar ze soep met vlieg serveren ( was niet de bedoeling)

Nog even gezellig na gekletst  aan tafel en daarna naar bed.