Otavalo vulkaanwandeling en condorpark

26 juli 2023 - Otavalo, Ecuador

Vanmorgen zijn we naar een dorpje gebracht waar we vanuit de bus op jeeps werden geladen. Je mocht in de jeep zitten of in de achterbak. Natuurlijk kozen we voor een ritje in de achterbak. Op 3500 meter hoogte werden we op de rand van de krater afgezet. We dachten dat we gingen voor een wandeling, maar het werd een dropping.
De groep werd in twee gesplitst en iedere groep kreeg een gids. We liepen een stukje en kregen uitleg over wat bloemen en bessen. Leuk dacht ik, we krijgen een kruidenwandeling! De meeste bessen hadden een hallucinerende werking. Gelukkig pas vanaf 15 bessen of zo dus we konden er best 1 proeven. Hij smaakte lekker zoet.

Vervolgens kwamen we bij een uitkijk plek met een werkelijk prachtig uitzicht over de Laguna cuicocha, deze lagune is ontstaan toen 2000 jaar geleden de kegel van de vulkaan is ingestort. In het midden van de lagune liggen 2 eilanden met een smalle geul water er tussen, De plaatselijke bevolking noemt dit de geul van de liefde want volgens de legende gaan er aan de ene kant 2 mensen in en aan de andere kant komen er 3 mensen uit! Het zal ongetwijfeld waar zijn!

Daarna leek het of onze gids haast had want hij ging ervandoor, uitleg kregen we niet meer en we konden hem door de slechte en steile paden ook niet bijhouden! Dat was erg vreemd maar ook lachwekkend, we hebben er met onze groep hard om gelachen. De wandeling was uiteindelijk circa 3,7 km en best pittig en na ongeveer 2 uur kwamen we weer uit bij het startpunt waar inmiddels ook onze bus was aangekomen.

We zijn terug gereden naar ons hotel waar de lunch klaar stond, Nacho,s met guacamole vooraf, kip met krieltjes en groente en als toetje biscuitjes met aardbeien. Daarna stond een bezoek aan het condor park op de planning, dit was ongeveer 45 minuten rijden met onderweg nog een korte stop om foto’s, te maken van een mooi uitzicht op een berg, dorp en meer ineen! In het condorpark hebben we echt hele mooie vogels gezien, haviken, adelaars, uilen, condors en nog veel meer, ook werd er een show gegeven door een medewerker van het park. Hij liet een havik, een uil en een adelaar vliegen en telkens weer op zijn arm landen ( met als beloning telkens een stukje vlees uiteraard ). De adelaar vloog ook echt wel ver weg maar kwam toch iedere keer weer netjes terug, deze vogel kan circa 160 km per uur vliegen. Het was een leuke middag.
Toen weer terug naar het hotel en bij aankomst zijn enkele mannen met Damon de stad ingelopen om dollars te pinnen, dit viel nog niet mee. Bij de eerste 4 banken lukte dit niet maar uiteindelijk bij een grotere bank werden we binnen gelaten door een beveiliger en konden we pinnen. In het hotel hebben we wat kleins gegeten want niemand had echt honger, nog wat na gekletst en spelletjes gedaan en toen lekker naar bed want de wekker staat op 6 uur.

Het is hier vanaf 6.15 uur licht in de ochtend en om 18.15 uur donker. Om 20.30 uur voelt het dan ook alsof het midden in de nacht is.

Er zijn ook maar weinig huizen afgebouwd, de begane grond is een beetje af en is in gebruik genomen maar de 1e verdieping en de rest van het huis is zoiets als een bouwval! Wel word deze open ruimte gebruikt om de was op te hangen, dat zie je echt overal. de kerken zijn wel af en zien er best mooi uit.

Op de drukke doorgaande wegen lopen koeien, honden, kippen gewoon los en ook de kinderen spelen vaak gewoon op straat. Ook zie je hier nog veel brommers rijden en dan Honda,s, en zundapps die vroeger bij ons reden. Even terug in de tijd!

1. Clemens, Ingrid, Lucas en Milan:
    27 juli 2023
    Wat een bijzondere ervaringen hebben jullie weer! Leuk om hier op deze manier van mee te genieten. Daar hoeven wij niet zolang voor te vliegen! Maar het echt mee maken is wel veel bijzonderder natuurlijk! Veel plezier ook in de jungle en tot snel met mooie verhalen en foto’s weer!