Reisdag

30 juli 2023 - Baños de Agua Santa, Ecuador

Op weg naar Baños. Om half 6 hoorden we de wekkers weer gaan (het is zo gehorig op het park) om naar het uitkijk punt te gaan, maar het regende dus wij hebben ons weer omgedraaid en zijn verder geslapen, net als de rest bleek bij het ontbijt.

Na het ontbijt in de kleine boot 15 minuten varen, in de grote boot 45 minuten varen naar de bus. Nog 2 uur op een onverharde weg om weer in de bewoonde wereld te komen. Het was een bijzondere ervaring om zo ver van de bewoonde wereld te zijn waar zoveel piepkleine dorpjes zijn. Onderweg met de boot zag je regelmatig kinderen in bootjes zitten of families, de vrouwen de vis schoonmaken en wassen in het water. Hun huizen zijn niet mooi maar praktisch en op palen omdat het water soms echt heel erg stijgt. Toch zijn ze heel erg met elkaar verbonden op het moment dat er een feest is of er hulp nodig is.

Onze gids van de afgelopen dagen (Rolando) is 33 jaar, heeft 5 kinderen. Zijn oudste  is 14 en de jongste 5 jaar. In Ecuador geldt een leerplicht. Zijn kinderen gaan iedere dag naar school met de boot wat ruim een uur varen is. De oudste kinderen gaan zelfstandig naar het voortgezet onderwijs. Zijn vrouw zorgt voor het huishouden en hij werkt buitenshuis. Hij maakte in de tijd dat wij er waren lange dagen. In het seizoen werkt hij met de toeristen en buiten het seizoen met goud zoeken. Het eten verbouwen ze voornamelijk zelf en overal zag je kippen en kuikens (eieren) en vissersbootjes voor de vis. Het is een simpel leven zonder stress zoals wij het kennen. Hun gemiddelde leeftijd is ruim 90 jaar. Ik vraag me oprecht af wie er gelukkiger zijn…..

Onderweg naar Baños zijn we gestopt op foto plekken en bij een waterval. Daar heeft René Lotte kunnen bereiken. Dat was fijn omdat Lotte een onderzoek in het ziekenhuis zou hebben maandag. Hij wilde even weten of ze het spannend vond en haar succes wensen.
In Puya was een grote souvenirwinkel waar we rond hebben gekeken en souvenirtjes gekocht hebben. Toen zijn we gaan zip-linen, De baan was hoog en ruim een kilometer lang en heel erg leuk.

We kwamen laat aan in het hotel door de file en na het eten was het weer bedtijd.