Dag 1 Rovaniemi

26 januari 2020 - Pelkosenniemi, Finland

Vanmorgen om 01.30 uur ging de wekker. Om 06.05 uur gingen we de lucht in. Iedere keer als ik ga vliegen ben ik vergeten hoe bang ik ben tijdens het opstijgen van het vliegtuig. Ook deze keer rolde de tranen over mijn wangen. Wanneer we eenmaal in de lucht zijn is het weg en ben ik het weer vergeten. Maar goed ook want anders zou ik misschien op zien tegen het vliegen.

na 2.35 minuten vliegen zetten we voet in Lapland, Rovaniemi  om precies te zijn. Kiki zette maar een paar voetjes in lapland en toen lag ze al op haar snuitje! Ze vond het meteen even heel stom hier!

De temperatuur was - 19 graden ongeveer maar toch valt het me niet tegen hoe koud ik het heb. We hadden de mutsen en handschoenen in de handbagage gedaan. Dat was ook wel nodig. Alleen voor Ravi niet, die had zijn jas gewoon open.

Onze eerste stop was bijna naast het vliegveld, Santa Village. Een dorpje met allemaal souneniers in het thema, je raad het al, de kerstman. Je kon een rondje in een slee met een rendier ervoor, op de foto met de kerstman, beide tegen betaling, en een kaartje sturen. Dat hebben we gedaan. Twee soorten post was er te versturen. Een als vakantiepost en een als kerstkaart voor kerst 2020. We hebben 2 kerstkaart verstuurd. Ik ben benieuwd of ze echt aan gaan komen met kerst!

Daarna was het ruim een uur rijden naar ons huisje. Maar dat was geen straf. Het is hier sprookjesachtig mooi. Alles is wit en dat ziet er prachtig uit. In pyha, het plaatsje waar  we verblijven, hebben we eerst een lunch gehad. Heerlijke gevulde kippensoep met brood, salade en mango kwark. Kiki moet even gaan wennen aan het andere eten. Ze heeft wel gevraagd aan de begeleidster (Tjitske) of er ook pasta was voor op brood, maar dat was er niet. Ze heeft uiteindelijk de kwark en de soep geproefd en gegeten!

Na het eten hebben we het programma van deze week besproken en zijn we naar ons huisje gegaan. Super mooi huisje met sauna en houtkachel. Ravi is daarna gaan slapen, Kiki gaan lezen en Rene en ik zijn boodschappen gaan doen om 16.00 uur en het was al schemerig.

Om 18.15 uur zijn we een wandeling gaan maken over het park en naar het meer. Het was pik donker! We liepen met lampjes naar de sauna en langs het ijswak waar we ( heel misschien) donderdag een duik in gaan nemen. Het is zo koud dat de adem in je neus bevriest en de wimpers aan elkaar plakken! Dit was een mooie test of we voldoende aangekleed zijn voor morgen. Rene had het koud, maar die had zijn skiebroek nog niet aan, miste een sjaal en had geen skiesokken aangetrokken. Ravi had een shirt met korte mouwen aan onder zijn jas. Hij dacht dat hij morgen toch maar een vest onder zijn jas aan zou doen en een legging. Kiki had haar ski overal aan en rolde door de sneeuw. Onder haar overal had ze haar joggingpak aan. Ik geloof dat die goed gekleed was. Ik had thermo kleding aan onder mijn skiebroek en jas en geen extra laag. Dat was voldoende voor vandaag, ( - 19). Maar morgen wordt minimaal - 25 verwacht, dus een extra laagje kan geen kwaad.

Bij het (bevroren) meer is een vuurhut, dit is een dichte hut met daarin een vuurplaats en banken waar je lekker kunt zitten wachten op het noorder licht. Vandaag is het heel helder, maar we zijn moe. Ook al  zou het noorderlicht allert af gaan, dan zijn we niet van plan om weer terug te lopen. Dat doen we ergens deze week wel een keer.

na de wandeling stond ons buffet klaar.champignonsoep, Lasagne, kipfilet met kerriesaus, aardappelgratin, groente, rauwkost en een bosbessencake. Het was lekker.

Morgen gaan we wandelen met sneeuwschoenen. We zouden naar de bevroren waterval gaan maar het wordt waarschijnlijk te koud dus blijven we waarschijnlijk in de bossen. We verzamelen om half 10. Mooie tijd!

slaap lekker allemaal.

1. Malou🌸:
    26 januari 2020
    Oh wauw zijn jullie al vertrokken? Ik dacht je van de week nog te zien. Leuk om jullie bevindingen te lezen, lijkt me niet echt fijn ijspegels aan je neus. 🤪🤪🤪 geniet er van.
    Liefs, malou
  2. Annie:
    26 januari 2020
    Heel leuk en wit is het bij jullie
    Veel plezier😘😘😘
  3. Leonne:
    Schattig huisje zeg!😍
    Alleen nog even sneeuw ruimen...
    bezem staat al klaar zie ik😅
    Veel plezier😘