Dag 2 Sneeuw wandelen.

27 januari 2020 - Pelkosenniemi, Finland

Zoals ik gisteren al schreef, zou het vandaag kouder worden dan gisteren. Gisterenavond hadden we het best koud gekregen na het eten. Misschien ook wel omdat we moe waren. We zagen daarom best wel op tegen vandaag.

Mijn kleding van vandaag: thermolegging, hemd, thermoshirt, skieshirt, skiebroek, skiesokken, jas, bivakmuts, skiesjaal, breide sjaal, warme muts, dunne handschoenen en skie handschoenen. Mijn gezicht heb ik ingesmeerd met vaseline.

Toen we helemaal ingepakt waren zijn we gaan ontbijten. Heerlijk ontbijt buffet! De temperatuur van vandaag is -29 graden. De - 30 is ook aangetikt. Gelukkig zijn we goed ingepakt. Klaar voor de wandeling.

We werden in busjes naar de plek gebracht waar we zouden starten. Op de wegen ligt net zo veel sneeuw als op een geprepareerde piste. De auto's rijden dan op deze wegen net zo hard als op een niet besneeuwde weg. Gewoon 80 km uur of zo.

Sneeuwschoenen zien er uit als een ovale frisbee ring. Daarin zit een gedeelte waar je schoen in kan staan. Je zet je voet vast met riempjes. Als je loopt blijft de frisbee ring staan en je voet beweegt door het midden van de frisbee. De neus van je schoen gaat door de frisbee en de hak til je op.. onder de schoenen zitten tanden om grip te hebben in de sneeuw.

daargingen we dan! We hebben ongeveer een uur gelopen door het nationale park naar de bevroren waterval. Tussendoor even wat fotomomentjes gehad. We liepen over bruggen, waarvan je alleen de leuning kon zien. Door een kloof, zijn op onze kont van de kloof af gegeleden en toen ik naar het pad stapte, naast het bruggetje, zakte mijn been meteen helemaal weg. Door de sneeuwschoen bleef ik ook hangen in het gat, ik kon er niet gemakkelijk uit. Gelukkig kreeg ik hulp om er weer uit te komen.

supergrappig een bevroren waterval. Het zag er nog steeds uit als een waterval alleen het water was bevroren onderweg naar beneden. Toen dezelfde weg weer terug. Alleen het glijden de kloof in was de kloof uitklimmen geworden. Dat was wel even pittig. Bovenaan de kloof kregen we lunch. Er stond daar een vuurhut. We hebben een vuurtje gemaakt en onze (rook) worsten er boven opgewarmd. Die konden we dan in een wrap rollen, nog even boven het vuur houden, mosterd erop en klaar. Super leuk. Ook kregen we warme bessen thee. Gemaakt met water gemaakt in een keteltje boven het vuur.

Wat koel je snel af zeg als je even stil zit! Ondanks dat je binnen zit en een vuurtje hebt is het toch nog wel koud. Na de lunch kostte het iedereen weer even om weer warm te worden.

Terug bij de bussen hebben we alle spullen weer teruggebracht en zijn we warme chocomelk gaan drinken in de piste kroeg. Super leuk deze groep mensen. Een gezin uit beek Ubbergen met een zoon en dochter van 18 en 20 jaar. En een gezin uit nieuwendijk met 2 dochters van 20 en 22 jaar en een schoonzoon van 23 jaar. Kiki wilde graag het dobbelspelletje chinezen spelen. Naast Kiki en mij deden er 6 anderen mee. Kiki werd tweede!

Terug op ons park hebben Ravi en ik hout gehaald. Ravi heeft nog even wat hout in kleine strookjes gehakt om het goed te laten branden. Daarna een heerlijk vuurtje gemaakt en even een uurtje gaan liggen. Heerlijk! Vanavond alleen nog het diner en dan is de dag weer voorbij. Het voelt overigens vanaf 16.00 uur al nacht, want dan is het al pikke donker.

1. Marilena:
    27 januari 2020
    Wat gaaf. En leuk dat er gezellige gezinnen bij zijn.
    Veel plezier morgen en vanavond lekker slapen
  2. Karin:
    27 januari 2020
    Het klinkt als een verhaal uit frozen, de natuur zal geweldig zijn, goed dat jullie zo goed ingepakt zijn met die temperaturen, veel plezier met de hele groep!