Stadstour en op de evenaar in Quito

24 juli 2023 - Quito, Ecuador

Onze dag begon mooi op tijd, 7.15 uur zaten we aan ons ontbijt! Nu was dat niet zo erg want we waren toch al lang wakker. Om half 2 vannacht, half 9 thuis, waren we wakker net als onze volwassen groepsgenoten, alle kinderen sliepen gewoon door. Pubers! We hebben nog wel wat geslapen daarna maar om 5:30 uur waren we er klaar mee.
Om half 9 gingen we op pad voor de stadstour.

In de bus kregen we van een lokale gids eerst wat informatie over Ecuador, er zijn 4 regio’s, de Andes regio met de bergen en vulkanen, dat is waar ook Quito onder valt.
Amazone regio (de jungle),  Coast regio is aan de kust en dan nog de Galapagos eilanden.

De belangrijkste inkomstenbron voor Ecuador is export van  olie en rozen.
Quito kun je verdelen in Old town, north Quito en south Quito en in totaal wonen er 3,5 miljoen mensen in Quito.

Er zijn 85 vulkanen in Ecuador  waarvan 32 actief zijn, dit betekent dat deze activiteit laten zien maar geen errupties hebben, 2 vulkanen zijn echt in actie!

We gingen met de bus naar een hoog uitkijk punt waar een groot beeld stond genaamd virgin, deze was 41 meter hoog, hier had je een prachtig uitzicht over de gehele stad, je zag dan het rijke deel waar veel hoogbouw stond, de middenklasse in het vlakke gedeelte rondom en in old town en tegen de Bergen aan woont  het arme deel van de bevolking. De grond in de bergen is goedkoop omdat het risico van grote overstromingen en modderstromen daar heel hoog is.

Daarna  hebben we een mooie grote kerk bezocht die gebouwd was eind 1500 door de Spanjaarden, dit was een katholieke kerk en deze was prachtig van binnen en ook de binnen tuin was erg mooi. Als er 1 persoon aan de ene kant van een ronding in het gewelven plafond ging staan en een ander persoon aan de ander kant en dan zachtjes iets ging fluisteren, werd dit geluid door de ronding geleid en dat kon de ander dan heel goed horen alsof diegene naast je stond, dat was een bijzondere ervaring. Er was in de kerk ook een dienst bezig en wij mochten even kijken vanaf het balkon waar de organist zat, deze begon ook nog luidkeels mee te zingen!

Daarna mochten we de beste chocolade van de wereld proeven ( volgens de mensen uit Ecuador). Dat was geen straf. Zelfs de hele pure chocolade (85%) was erg lekker. De proeverij werd afgesloten met een kop chocolademelk en een brownie, erg vervelend!
We hebben nog wat door de stad gewandeld en toen weer in de bus.

Na de lunch naar het evenaar museum. Het was leuk om op de evenaar te lopen. Het grappige was dat er 3 plekken waren. Op de eerste plek was een monument gezet. Op de tweede plek ( wat volgens de excursie de juiste was) hebben we proefjes gedaan en de zonnewijzer gelezen. De derde plek was op de parkeerplaats. Daar liep ook een streep op de grond en dat is wat volgens reisgenoten het echte 0.00.00 punt is. Zij hadden dit met de gps gemeten. Van alledrie hebben we een foto, dan hebben we in ieder geval de juiste.

Op de evenaar hebben ze een zonnewijzer gezet. Wanneer de zon schijnt kun je aan de schaduw zien hoe laat het is. En er stond er ook een die de jaargetijden aangeeft. Draait de wereld met de klok mee of tegen de klok in? Dat ligt aan waar je staat op de wereld, dat lieten ze goed zien met een voorbeeld van de wereldbol en later met een bak water. Gaat de draaikolk links of rechts om? Ook dat hangt af van waar je staat ten opzichte van de evenaar. Bak water op de evenaar geen draaikolk, richting Venezuela draait het water de ene kant op. Richting Europa de andere kant op. ( ik weet niet meer welke kant). Daarna mochten we een ei op een spijker leggen. Het schijnt op de evenaar beter de gaan dan ergens anders. Het is Kiki en mij gelukt.
we hebben nog over de evenaar gelopen en toen weer richting hotel.

Vanaf dit punt hebben de kinderen elkaar gevonden. Het duurde dus een dag om te wennen. In de avond was er dus een kindertafel ( met Damon, de reis begeleider) en een volwassen tafel. De eerste( en laatste) cavia’s van onze groep werden geserveerd. Veel vonden het niet lekker, sommige prima maar niet bijzonder. Wij hebben niet geproefd / besteld. Misschien komt het nog, maar ik geloof niet dat we het erg vinden als het niet lukt.
Er wordt ook al met Kiki grapjes uitgehaald. Wanneer het over beestjes /  spinnen en eten proeven gaat, wordt Kiki haar naam speciaal genoemd. Bijvoorbeeld: we gaan vruchten proeven, speciaal voor Kiki. ( grapje natuurlijk, voor degene die onze Kiki nog niet kent; Kiki eet niets wat ze niet kent en houd echt niet van spinnen)

We zitten heel hoog en René heeft er best last van in de zin van weinig lucht. Een andere reisgenoot is veel misselijk en twee anderen hebben veel last van hoofdpijn. Hoogteziekte noemen ze het. Wij hadden er nog niet van gehoord, maar het is echt een ding begrijp ik.

Veel huizen hebben een muur om hun huis en op die muur hebben ze glasscherven gelijmd. Zo haal je het niet in je hoofd om over de muur te klimmen.
Het was vandaag 20 graden, als het waaide wat frisser en zonder wind wat warmer, lekker korte broeken weer dus.

Morgen op weg naar Otavalo!

1. Karen:
    25 juli 2023
    Klinkt als een topdag! Leuk dat de kids het goed met elkaar kunnen vinden ook. Hoop dat Rene snel went aan de hoogte want daar zitten jullie denk ik nog wel even. En anders… rustig aan maar :-) x
  2. Clemens, Ingrid, Lucas en Milan:
    25 juli 2023
    Veel geleerd al! Inderdaad fijn dat het gezelig is ook vooral met de kinderen onder elkaar! Maar hoogteziekte is inderdaad echt een ding! Hopelijk kan hij zich goed aanpassen en de andere die andere verschijnselen hebben ook! Voorzichtig hiermee!