Dag 8 naar de batekstam Orang Aski

6 augustus 2014 - Taman Negara, Maleisië

Hiep hiep hoera voor Lotte, we hopen dat je een fijne dag hebt.Wij denken aan je.

Vanmorgen lekker uitgeslapen en daarna gezwommen in het zwembad van het resort. Daarna een heerlijke lunch voor maar liefst 42 ringit (€ 10,00) voor ons hele gezin inclusief drank.

Toen gingen de kinderen in een bootje met Jeroen ( reisbegeleider ). En de ouders en Kiki in een ander boot. Daar gingen we dan naar de Batek stam. In de boot werd het wedstrijd van wie er het meest nat aan zou komen! De boten gingen elkaar inhalen en door peddels, handen en voeten in het water te stoppen waardoor het water opspat elkaar zo nat mogelijk maken. Ook de bootvaarders hadden er schik ik en gingen ook de boot expres heen en weer schommelen zodat wij nat werden. Ik heb heb geen idee wie er gewonnen heeft want iedereen was door en door nat! Alle kinderen hebben genoten van deze tocht!

Bij de Batek stam waren we ook enorm onder de indruk. Deze mensen wonen in de jungle in hutjes van takken bamboe en bladeren. Hun wapen is een blaaspijp. Bij ieder dier dat je dood met de pijp wordt er een streepje in de pijp gekerfd. Wanneer je voldoende streepjes hebt mag je een vrouw uitkiezen. Om een blaaspijp te maken heb je speciale bamboe nodig en dat was een tocht van 2 weken om die te vindenin de jungle. Wanneer je een bruid mag kiezen ga je naar het hutje waar de ongehuwde vrouwen wonen. Alle vrouwen vanaf een jaar of 16 gaan daar naar toe. De vrouw moet de man wel accepteren, ze wordt niet gedwongen om te trouwen.

Onze kinderen mochten proberen vuur te maken met een bamboe houtje wat bladeren en een soort touwtje van rotan. Dat ging niet heel gemakkelijk! Toen deden ze het voor en leek het veel gemakkelijker. Daarna mochten we proberen met de blaaspijp een knuffelbeer te raken. Sander en mij lukte het om de pijltje erin te krijgen. De pijltjes die ze in het echt gebruiken zijn met een giftige stof ingesmeerd waardoor de dieren die ze raken dood gaan want het waren kleine pijltjes ik denk niet dat ze alleen van het pijltje dood zouden gaan.

Daarna nog even het dorpje ingelopen en het leek wel of de mensen ons wel grappig vonden. We hebben nog een vruchten geproefd uit de jungle. Heerlijk zoet!

Nog even zwemmen in de rivier waar we over gevaren hadden en daarna weer met de bootjes terug. Douchen, eten, blog schrijven en nu naar bed.

Deze dag krijgt een 10. Alles was geweldig en indrukwekkend!

1. Karin:
    7 augustus 2014
    wauw, dat is wel een heel andere wereld, dan de onze!
    Zal je als man zijnde niet goed kunnen mikken, blijf je je hele leven op een houtje bijten! Geniet ze!
    gr. Karin
  2. Sandra:
    7 augustus 2014
    Wat een belevenissen! Fijn dat jullie t zo goed naar jullie zin hebben. Genieten!!
    xxx uit Frankrijk