Dag 9 jungle walk en canopy walk.

7 augustus 2014 - Taman Negara, Maleisië

Vandaag maakt het eigenlijk niet meer uit wat we gaan doen, gisteren en eergisteren waren zo bijzonder het kan alleen nog maar minder leuk zijn.

Vanmorgen zijn we met een bootje de rivier ( sungay tembeling) overgestoken naar de jungle. Daar hebben  we onder leiding van een gids een wandeltocht gemaakt. We hebben houtmieren gezien van 3 cm. We hebben een gibbon aap gehoord, een .. Aap die volgens de maleisiers alleen roept als het bewolkt is omdat hij de zon wil. Het was ook bewolkt toen we hem hoorden. We zagen wandelende takken, gember bloemen en veel gehoord over de flora en fauna in de jungle.

Halverwege de tocht deden we een canopywalk. Dit is lopen over 11 hangbruggen van 10 meter lang en 45 meter boven de grond. Zo had je een erg mooi uitzicht over de jungle en de rivier.

Op de terugweg deed onze plaatselijke gids voor hoe je in een liaan klimt en daagde ons uit om dit te proberen. Wij kwamen wel een stukje, maar niet zo hoog als de gids, die we overigens Mowgly hebben genoemd.

Kiki was benieuwd of we Mowgly tegen zouden komen en Ka zouden zien. We denken Ka gehoord te hebben en aan de gids gevraagd of hij Mowgly was. Hij speelde het spelletje mee en nu noemt de hele groep hen Mowgly. We hebben de nagels van Balou in de boom gezien waar honing in zat. Hij had er een gat in gemaakt om de honing eruit te eten. We hebben ook de bijen gezien die via een pijpje de honing de boom in brachten.

Het was heel heel erg vochtig in de jungle. We hadden na een kwartiertje al natte ruggen.

Terug bij de huisjes zijn we heerlijk gaan zwemmen en daarna was het tijd voor een schoonheidsslaapje voor allemaal. Na het slapen hebben we spelletjes gespeeld tot het eten en daarna zijn we weer terug de jungle in gegaan.

Vanavond in de jungle was het echt bijzonder! We hebben schorpioenvelletjes gevonden. Grote spinnen gezien, slangen, parende wandelende takken, vlinders hagedissen en een vliegende hagedis. Voor de kinderen was het erg leuk/ spannend om met de zaklamp in de jungle te lopen waar het heel donker is! Maar wat was het er vochtig warm! Ik weet niet wanneer het er meer klam was, vanmorgen of vanavond.

De ochtendwandeling vonden de kinderen niet zo leuk, die kreeg een 6-je. Vanavond kreeg de wandeling een 8. Die was echt heel leuk. Gemiddeld vandaag dus een 7.

1. Ada Gerichhausen:
    8 augustus 2014
    Hoi.

Wat een geweldige avonturen beleven jullie daar. Mooi om het via deze weg een klein stukje mee te mogen maken.
    Heel veel plezier nog.

Gr. Ada